Kultura

RETROSPEKTIVA: Samo plakati: U MSU-u otvorena izložba dizajnera Borisa Ljubičića

Većina radova po završetku izložbe postat će dijelom fundusa MSU-a.

Piše: p/h

Međunarodno priznati hrvatski grafički dizajner Boris Ljubičić na izložbi "Samo plakati / Only posters", otvorenoj u No galeriji Muzeja suvremene umjetnosti (MSU), predstavio je pedesetak plakata nastalih u rasponu od gotovo pola stoljeća, odnosno od 70-ih godina prošloga stoljeća do danas.

Kustosica Kristina Bonjeković Stojković odabrala je plakate različitih tema - od muzejskoga, političkoga, kazališnoga, koncertnoga do sportskoga. Za mnoge od njih autor je bio nagrađen međunarodnim i hrvatskim priznanjima.



Izložba je to s povodom - riječ o autorovoj donaciji plakata pa će tako, po završetku izložbe, većina radova postati dijelom fundusa MSU-a. Autoru je na toj gesti zahvalila ravnateljica MSU-a Snježana Pintarić.

Ljubičić je pak na otvorenju s nazočnima podijelio brojne potankosti vezane uz nastanak njegovih plakata, a sve je objedinio izrečenim stajalištem da je on, kao dizajner, odgovoran za prostor i vrijeme.

Kao plakat koji je njemu osobno važan spomenuo je antologijski plakat "KRV-ATSKA" nastao 1991. na početku agresije na Hrvatsku na kojemu kombinira i prilagođava velika slova, a konačni pečat plakatu daju kapljice krvi poprskane po slovima. Ljubičić je posvjedočio da su to bile kapljice njegove krvi jer, objasnio je, "morate, poput glumca, 'ući' u sadržaj onoga što želite prikazati kako bi vam to doista i uspjelo".

Podsjetio je da je plakat "KRV-ATSKA" uvršten u knjigu "100 plakata za jedno (XX.) stoljeće" u kojoj je, između 300.000 plakata, odabrano stotinu onih koji su obilježili prošlo stoljeće. Prvi je plakat Henri De Toulouse-Lautreca, a "KRV-ATSKA" je, dodao je, na stotome mjestu.

Među ostalima, izloženi su i Ljubičićevi politički plakati, a jedan od njih je i onaj za 11. kongres Saveza komunista (1989.) s prikrivenim likom Tita, u kojemu Ljubičić problematizira društvenu poziciju crvene zvijezde koja se polako gasi u oku 'vođe' aludirajući na skori kraj političkog režima.



Ljubičić je potvrdio da je od početka svoga dizajnerskoga rada eksperimentirao s medijem plakata pa je tako spomenuo i seriju plakata za zagrebački Studentski centar koju je, rekao je, radio vođen mišlju da je "plakat samo papir".

Svi zainteresirani moći će odabrane Ljubičićeve plakate vidjeti u MSU do 25. kolovoza, a autor je najavio da će do kraja izložbe biti objavljena i knjiga-katalog u kojoj će, rekao je, "biti prikazan život plakata".

Pročitajte više tekstova sa pojmovima:

Samo plakati, msu, dizajn, izložba, Boris Ljubičić