Kultura

PREDSTAVLJAMO: Dani fotografije Toše Dabca u Muzeju suvremene umjetnosti

Riječ je o petoj izložbi o raznovrsnosti i svestranosti Dabčeva opusa, koja otkriva manje poznate segmente njegova rada. Radovi su izabrani između njih 400 koji tematski sažimaju motive plesa, kazališnih predstava i sportskih događanja.

Piše: PolitikaPlus
Posebnost izložbe "Uhvatiti pokret" su veliki formati (100x100 cm), što nije bilo toliko uobičajeno za Dabca, no sami motivi na koje je se u ovom slučaju fokusirao zahtijevali su takav format, rekla je kustosica Marina Bežanić za Hinu. Uz dvadeset fotografija njih još pedesetak predstavit će se na projekcijama, dodala je.

Dani fotografije Arhiva Toše Dabca počinju danas izložbom fotografija "Tošo Dabac - Uhvatiti pokret" u No galeriji zagrebačkog Muzeja suvremene umjetnosti, gdje će se predstaviti dvadeset njegovih fotografija velikih formata nastalih od 1935. do pedesetih godina, a većina ih do sada nije nikad objavljivana i izlagana.

Riječ je o petoj izložbi o raznovrsnosti i svestranosti Dabčeva opusa, koja otkriva manje poznate segmente njegova rada. Radovi su izabrani između njih 400 koji tematski sažimaju motive plesa, kazališnih predstava i sportskih događanja.

Posebnost izložbe "Uhvatiti pokret" su veliki formati (100x100 cm), što nije bilo toliko uobičajeno za Dabca, no sami motivi na koje je se u ovom slučaju fokusirao zahtijevali su takav format, rekla je kustosica Marina Bežanić za Hinu. Uz dvadeset fotografija njih još pedesetak predstavit će se na projekcijama, dodala je.

Bio je izazov odabrati radove za temu koju sam odabrala kada sam pronašla neke njegove fotografije na temu sporta i baleta koje dosad nisu bile dovoljno poznate, napomenula je Benažić, izdvojivši kao jednu od zanimljivijih fotografija na izložbi onu dviju balerina za koju je Dabac 1934., još kao mladi autor, osvojio nagradu u Japanu.

Po njezinim riječima, tematski fotografski podžanr pokreta podrazumijeva trenutačan, gotovo intuitivan, munjevit osjećaj za okidanje u iznimno kratkom vremenu i često je izložen neočekivanim ometanjima pri snimanju. Dabac je ostvario niz impresivnih snimki plesačica, sportaša, atletičara, scena ulovljenih na kazališnim predstavama, kao i fotografija kazališne publike, ocijenila je.

Ona smatra da će se "možda činiti drskim izložiti Dabčeve fotografije pokreta i onda ustvrditi kako snimanje pokreta zapravo i nije bila jedna od prioritetnijih i Dabcu omiljenijih tema, no briljantna ostvarenja na tu temu koja smo za ovu izložbu izdvojili, potvrđuju da je odluka bila ispravna".

Ustvrdila je da se kod njegovih fotografija plesa pokazuje istančani fotografski senzibilitet autora koji je svjestan da nakon predstave ples u memoriji čuva samo fotografija, dok se u ciklusu kazališnih fotografija, među kojima su česte one s Dubrovačkih ljetnih igara s obzirom da je pedesetih bio njihov službeni fotograf, preklapa njegovo znalačko fotografsko umijeće, osobni senzibilitet prema kazališnoj umjetnosti i bogato umjetničko iskustvo. Fotografije sportskih motiva otkrivaju Dabčevu moć uočavanja i minucioznog bilježenja detalja, kao i ambivalentnost pristupa koja rezultira raznorodnim zanimljivim segmentima na istoj fotografiji.

Tošo Dabac (1907.-1970) započeo je karijeru fotografa kao fotoreporter, no vrlo je brzo svladao metierske zakonitosti te se počeo pojavljivati na međunarodnim izložbama uz bok već etabliranih fotografa, Margareth Bourke-White, Laszla Moholy-Nagya, Henryja Cartier- Bressona. U Dabčevoj fotozbirci je više od 250 tisuća umjetnina, od kojih je u digitalnoj bazi zasada oko 13 tisuća negativa

Peti dani fotografije Arhiva Tošo Dabac, koji će trajati do 20. prosinca u Arhivu Tošo Dabac u Ilici 17 i MSU, donose brojna predavanja i fotoradionice. Manifestacijom, pokrenutom 2007. u povodu stote obljetnice umjetnikova rođenja, nastoji se promovirati umjetnost fotografije, ali i vizualne umjetnosti općenito.

Pročitajte više tekstova sa pojmovima:

MUZEJ SUVREMENE UMJETNOSTI, Dani fotografije Toše Dabca, MSU